fbpx

Time management

October 9, 2019
j

Geschreven door: Medina Emperor

Reacties

Time management gaat over het effectief en efficiënt inplannen en uitvoeren van je werkzaamheden en activiteiten. Het doel hiervan is om de effectivieit, efficiëntie en productivieit te verhogen. Door het gebruik van time management, heb je de touwtjes weer in handen en kun je je tijd en taken effectiever inplannen en het meest uit jezelf halen zonder dat je het gevoel hebt dat je jezelf helemaal uit de naad aan het werken bent. Je timemenagement verbeteren is belangrijk. Maar waarom? Het levert je meerdere voordelen op. Natuurlijk zorgt doede time management voor tijdwinst, je krijgt meer vrije tijd en/of je hebt meer tijd en ruimte om je taken goed uit te voeren. Tijdwinst is een heel belangrijk voordeel, maar er zijn er nog meer, ook op emotioneel vlak. Hieronder hebben we een paar belangrijke redenen onder elkaar gezet waarom je je time management zou moeten te verbeteren.
1. Meer zelfvertrouwen. Slechte time management zorgt ervoor dat je taken niet goed en/of niet op tijd af hebt. Daardoor gaat je zelfvertrouwen natuurlijk omlaag en dit sleept je productivieit met zich mee. Door een verbeterde time management krijg je meer zelfvertrouwen. Meer motivatie, grotere productiviteit, hogere werktevredenheid. Dit zijn belangrijke voordelen die allemaal voortkomen uit één ding, meer zelfvertrouwen. 2. Meer erkenning en complimenten van anderen. Als jij je time management kunt verbeteren tot een gezond niveau, dan zal dit anderen opvallen, of dat nou op de werkvloer is als je voor een baas werkt, of door andere mensen waar je dagelijks mee te maken hebt, het gaat ze opvallen. Een effectief time management zorgt ervoor dat je meer focus hebt voor je taken, dat je meer gedaan krijgt op een dag en daarnaast ook nog eens rust in je hoofd heb. Dit straal je dan ook uit. Mensen zien dat jij lekker bezig hebt en dat levert de nodige complimenten op. Ook dat zorgt natuurlijk voor meer zelfvertrouwen. 3 Eigen strategieën ontwikkelen Time management begint met iets kleins. Slecht time management bestaat voornamelijk uit slechte gewoonten en die leer je natuurlijk niet zomaar af. Je moet ze vervangen door goede gewoonten en dat kost tijd. Hierdoor ga je wel de ruimte hebben om jezelf te ontdekken en ontiwkkelen en dus ook een eigen manier, een eigen strategie ergens voor te bedenken. Je begint klein, maar door een eigen aanpak te hebben waarbij jij je lekker voelt wanneer je hem uitvoert, kun je straks ook de grotere taken vanuit dat perspectief benaderen en met een effectief time management dingen voor elkaar krijgen waarvan je dacht dat ze je nooit zouden lukken. 4. Minder werkstress Slecht time management zorgt voor een veel hoger stressniveau en stress gaat je, zeker op langer termijn, erg in de weg zitten. Je raakt in paniek, stress, omdat het je maar opnieuw en opnieuw niet lukt om taken goed uit te voeren, of je hebt ze niet optijd af. Werk effectief en manage je tijd goed! Dan is de stress zo weg. 5 Prioriteiten stellen Time management betenkt vaak ook dat je moet leren om je prioriteiten op een andere manier te stellen. Zonder de juiste priorietien te stellen is effectief time management niks waard. Dus wil je je time management verbeteren zul je wel moeten leren om de juiste prioriteiten te stellen. Zo leer je hoe je tijd wint en hoe je jouw tijd en inspanningen het beste kunt besteden. Nou is het natuurlijk heel fijn om te weten waarvoor een goede time management belangrijk is, maar hoe doe je er nou wat aan?
  1. Stel scherpe doelen: Overzichtelijk werken begint met het stellen van doelen. Welke doelen wil je vandaag bereiken? Of deze week? Deze maand? Het is heel belangrijk om realistisch te zijn met dit soort dingen. ‘Even’ je mail opschonen is niet genoeg. Probeer zo precies en zo realistisch mogelijk te zijn. Bijvoorbeeld: ‘Mijn mail opschonen van 09.00-09.15 uur.’
  2. Begin met priorieten stellen: Hebben we eerder ook al genoemd bij waarom time management belangrijk is, maar dit werkt natuurlijk een beetje zij aan zij. Voor time managing is dit heel belangrijk, maar dan moet je natuurlijk wel weten hoe en dat het een grote rol speelt. Het is handig om een lijst bij te houden met je taken en om deze te prioriteren. Wat moet vandaag gebeuren en wat kan morgen of later nog?
  3. Delegeer: Als je een takenoverzicht bij de hand hebt, kun je meteen zien dat je tijd tekort komt, als dat zo is. Draag deze taken dan over aan een collega, als dit mogelijk is.
  4. Evalueer: Af en toe even checken of je op schema ligt is handig, neem hier ook zeker de tijd voor. Misschien heb je wel teveel gepland op één dag, hier kom je dan meteen achter en kun je je schema aanpassen.
Voor de punten 2 en 3 bestaat een handig schema, een methode ook wel de Eisenhower-methode genoemd wordt. Dit is een manier om je openstaande taken in categorieën in te delen, genoemd naar de Amerikaanse president Dwight D.
Prioriteiten stellen en en plannen kan door gebruik gebruik van dit schema koek en ei zijn. Het is ingedeeld in 4 boxen. Doen box 1, inplannen box 2, delegeren box 3 en elimineren box 4. Als je al je taken naloopt en volgens dit schema afhandelt zul je gemakkelijk kunnen zien dat je grootste prioriteit duidelijk bij de taken in box 1 ligt en 4 is al niet meer van belang. Zo heb je je hoofd vrij van stress en weet je waar je aan toe bent. Ook bestaat er een tijdregistratie-app die nauwkeurig je effectiviteit en efficiëntie registreert. Hiermee maximaliseer je de productiviteit met 30% en verminder je stress. Deze app kan je voor 14 dagen gratis uitproberen via deze link! Hoe belangrijk is time managing voor jou? Doe je er al wat mee of staat het misschien in de planning voor de toekomst?

Related Posts

Goed gebruik van video marketing

Goed gebruik van video marketing

Videomarketing Je hebt een bedrijf en wil graag actiever worden op social media, video’s zijn hierbij onmisbaar! Of het nou gaat om een video van 25 seconden of een lange bedrijfsvideo, video marketing mag niet ontbreken in jouw strategie. Ondernemers die geen...

Het digitale kunstwerk van mijn dochter!

Het digitale kunstwerk van mijn dochter!

Het digitale kunstwerk van mijn dochter! De momenten wanneer ik thuis kwam met mijn kunstwerken van de basisschool kan ik me nog goed herinneren. Het was meestal een kleurplaat of een geschreven brief, versierd met glitters en stempels die we maakten voor onze ouders...

Kan Amazon de grootste webshop worden van Nederland?

Kan Amazon de grootste webshop worden van Nederland?

Kan Amazon de grootste webshop worden van Nederland? Amazon.com, opgericht door Jeff Bezos in 1994, een bedrijf dat zich door de jaren heen gevestigd heeft in de e-commerce business en zich richt op het verkopen van goederen op het internet. Ze hebben hun ogen al een...

0 Reacties

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *