fbpx

Social media-onderzoek 2018: wat wordt het meest gebruikt?

January 1, 2019
j

Geschreven door: Medina Emperor

Reacties

Het grote social media-onderzoek dat Newcom al sinds 2010 jaarlijks in Nederland houdt levert geen verrassende resultaten op. Instagram groeit hard, Snapchat en YouTube zijn populair bij jongeren, ouderen zitten nog op Facebook en daarmee heb je het wel gezegd. Youtube is nogsteeds groot, maar tipt nog lang niet aan WhatsApp en suprise, suprise; niemand vertouwt de social media. Facebook Je kunt zeggen dat jongeren Facebook masaal links laten liggen, maar dat blijkt toch overdreven. Het aantal tieners tussen 15 en 19 jaar met Facebook is procentueel wel gedaald, van 80% vorig jaar naar 72% nu. Dat is zeker een daling, maar toch hebben dus nog 7 van de 10 jongen een Facebook account. Het dagelijks gebruik daarentegen is niet zo groot, dat daalde van 54% naar 43%.

Bron: Newom

                Instagram & co. Instagram gaat héél hard: dit dochterbedrijf van Facbook heeft ondertussen meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland en daarmee is dit het snelst groeiende social media platform dat in Nederland gebruikt wordt. Dat komt omdat het zowel door jongeren als door ouderen gebruikt wordt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld ‘jongeren kanaal’ Snapchat, met maar 2,4 miljoen gebruikers. Snapchat Deze app doet het relatief goed onder jongeren, maar in Nederland doet de app niet wat ze hopen bij Snap Inc. en kan het dus niet concurreren met Instagram en in de statistieken ook zeker niet met Facebook. Youtube Youtube wordt natuurlijk wel veel gekeken, maar die 8 miljoen kijkers kunnen we nou niet echt als ‘social medina-gebruiker’ meetellen. LinkedIn Dit is de stiekeme app, gemiddeld zitten hier 4,4 miljoen Nederlanders op. Er wordt alleen heel weinig mee gedaan, ze hebben dan ook met afstand de laagste participatiegraad van alle apps. Pinterest, met 3 miljoen gebruikers, doet het dan nog beter.  

Bron: Newcom

  De grootste Dit zal geen verassing zijn, WhatsApp, met 11,5 miljoen, heeft de meeste gebruikers, gevolgd door Facebook (bijna 11 miljoen) en daarna YouTube. Blijkt Facebook dus toch nogsteeds het grootste echte social media platform. WhatsApp is een chatapp en YouTube is meer bestemd voor entertainment. Het verlies in het aantal jongeren die Facebook gebruiken doet in harde cijfers dus toch niet zoveel. 2019 2019 zal dus volgens vooruitzichten meer van hetzelfde zijn. Twitter verdwijnt misschien helemaal of wordt minimaal gebruikt. Als nieuwsbron is het nog aanwezig, maar als communicatieplatform doet het in Nederland toch niet zoveel meer. Wat is jouw toekomstzicht hierop? Wat gebruik je het meest en wat eigenlijk niet (meer)?

Related Posts

Goed gebruik van video marketing

Goed gebruik van video marketing

Videomarketing Je hebt een bedrijf en wil graag actiever worden op social media, video’s zijn hierbij onmisbaar! Of het nou gaat om een video van 25 seconden of een lange bedrijfsvideo, video marketing mag niet ontbreken in jouw strategie. Ondernemers die geen...

Het digitale kunstwerk van mijn dochter!

Het digitale kunstwerk van mijn dochter!

Het digitale kunstwerk van mijn dochter! De momenten wanneer ik thuis kwam met mijn kunstwerken van de basisschool kan ik me nog goed herinneren. Het was meestal een kleurplaat of een geschreven brief, versierd met glitters en stempels die we maakten voor onze ouders...

Kan Amazon de grootste webshop worden van Nederland?

Kan Amazon de grootste webshop worden van Nederland?

Kan Amazon de grootste webshop worden van Nederland? Amazon.com, opgericht door Jeff Bezos in 1994, een bedrijf dat zich door de jaren heen gevestigd heeft in de e-commerce business en zich richt op het verkopen van goederen op het internet. Ze hebben hun ogen al een...

0 Reacties

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *