fbpx

5 tips voor een goede marketingstrategie

October 18, 2019
j

Geschreven door: Medina Emperor

Reacties

Beperkt budget? Geen zorgen! Mkb′ers vinden marketing belankrijk, toch heeft maar 57% een duidelijk strategie. Uit onderzoek blijkt ook dat een kleiner percentage, slechts 23, een marketing budget heeft. Hoe kunnen mkb’ers hun marketing het best aanpakken? Ook met een beperkt budget is dat goed mogelijk! Onderstaand volgen 5 tips. #1 Kies een strategie Ook als je geen budget hebt, is het belangrijk om wel een strategie te hebben, om te weten wat je wil bereiken en hoe je dat wil bereiken. Het hoeft geen enorm uitgebreid plan te zijn, het belangrijkste is dat er minstens even over nagedacht is. Voorbeeld: Een lokale krant belt je om advertentieruimte aan te bieden, ga je daarop in of niet? Het is handig als je weet wat je wil en daar een duidelijke lijn in houdt, wellicht heb je besloten dat je het alleen bij online marketing wilt houden. Door dit van te voren te bedenken voorkom je impulsieve marketing. #2 Kies een duidelijk doelgroep Focus is essentie. Veel mkb’ers, vooral als opkomende bedrijven, zijn bang om klanten te verliezen. Maar dat werkt met tegenwerkende kracht, op het moment dat je iedereen aan probeert te spreken, spreek je in feite niemand aan. Het klantenbestand van opkomende bedrijven wordt grotendeels per toeval opgebouwd, maar een duidelijke marketingdoelgroep is dé kans om mensen specifiek aan te spreken. Hoe specifieker, hoe beter. Voorbeeld: Je hebt een product of dienst bestemd voor een doelgroep tussen de 20-40 jaar en je hebt een advertentie in de bussiness catogorie in de krant geplaatst. Kans is groot dat de doelgroep die je wilt bereiken de advertentie misloopt. Tegenwoordig is online marketing, adverdenties en social media gebruik effectiever op relatief jonge doelgroepen. #3 Deel je kennis Kennis is belangrijk, gratis kennis/informatie is erg gewild. Geef je doelgroep daarom waardevolle informatie vanuit jouw gespecialiseerde kijk op het onderwerp waar het over gaat, dit kun je doen doormiddel van een blog, een gratis te downlaoden pdf, audiobestand etc. Risico zal natuurlijk altijd blijven dat mensen hier misbruik van gaan maken en er met jouw informatie en ideeën vandoor gaan, maar het een weegt het ander af, de potenciële klant zit in de doelgroep die de informatie/product/dienst bij jou wil blijven halen. Het kan echter ook in je voordeel werken als anderen jouw informatie gebruiken Voorbeeld: Jouw informatie/idee beland bij andere bedrijven op de website, met jouw logo erbij, dat zorgt gemakkelijk voor een flinke vergroting van naamsbekendheid. Of zelfs een eventuele link naar jouw website zorgt voor meer bezoekers en wellicht meer potenciële klanten. Einddoel is dat mensen weten dat ze de gewenste kennis, diensten of producten bij jou kunnen halen. #4 Wees persoonlijk Mensen doen zaken met mensen. Liever dan met bedrijven. Laat daarom de menselijke kant van het bedrijf zien. Dit kan je bijvoorbeeld doen door e-mails af te sluiten met de naam van de persoon die het geschreven heeft. Schrijf casual, natuurlijk, zaken zijn zaken, maar manier van spreken, in dit geval, schrijven doet veel met het gevoel dat mensen krijgen over jou en je bedrijf. Trek je emoties los? Dan zit je goed. Voelt het voor ze alsof je van een hoogte op ze neerkijkt en opsomt wat jij allemaal weet en zij niet, zullen ze terughoudender zijn en duurt het langer voordat mensen beslissen met jou in zee te willen gaan. Zorg ook dat je een ‘over ons’ –pagina hebt op je website hebt, met een foto van de medewerks gevolgd door een korte tekst. #5 Meet je resultaten Het is belangrijk om de resultaten te meten om te weten hoe effectief jouw marketingstrategie nou echt is. Google Analytics kun je bijvoorbeeld gebruiken om bij te houden hoeveel bezoekers je website heeft. Check ook de statistieken van je social media, deze zijn per kanaal beschikbaar. Hierdoor zul je zien welke marketingactiviteiten voor jouw doelgroep werken en welke niet. Op die kennis kun je dan weer inspelen, je kunt je marketingactiviteiten dan uitbreiden of aanpassen. Zo zie je maar weer, als opkomend bedrijfje met beperkt budget beschikbaar voor marketing, heb je toch heel veel ook zelf in de hand! Wat is jouw plan? Doe je het (grotendeels) zelf of heb je er iemand voor ingehuurd?

Related Posts

Goed gebruik van video marketing

Goed gebruik van video marketing

Videomarketing Je hebt een bedrijf en wil graag actiever worden op social media, video’s zijn hierbij onmisbaar! Of het nou gaat om een video van 25 seconden of een lange bedrijfsvideo, video marketing mag niet ontbreken in jouw strategie. Ondernemers die geen...

Het digitale kunstwerk van mijn dochter!

Het digitale kunstwerk van mijn dochter!

Het digitale kunstwerk van mijn dochter! De momenten wanneer ik thuis kwam met mijn kunstwerken van de basisschool kan ik me nog goed herinneren. Het was meestal een kleurplaat of een geschreven brief, versierd met glitters en stempels die we maakten voor onze ouders...

Kan Amazon de grootste webshop worden van Nederland?

Kan Amazon de grootste webshop worden van Nederland?

Kan Amazon de grootste webshop worden van Nederland? Amazon.com, opgericht door Jeff Bezos in 1994, een bedrijf dat zich door de jaren heen gevestigd heeft in de e-commerce business en zich richt op het verkopen van goederen op het internet. Ze hebben hun ogen al een...

0 Reacties

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *